dla konsumenta

Przydatne informację dla konsumenta na temat sposobów rozwiązania spraw indywidualnych naruszeń praw konsumenta. Między innymi usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych, transportu lotniczego.

Pomoc dla konsumenta

Sprawy związane z naruszaniem zbiorowych interesów konsumentów powinny być zgłaszane do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK zajmuje się tego typu sprawami i je rozwiązuję, natomiast sprawy indywidualne są załatwiane inaczej. Takimi sprawami zajmują się miejscy lub powiatowi Rzecznicy praw konsumenta lub instytucje czy organizacje takie jak Federacja konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Sądy konsumenckie, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej również oferują pomoc konsumentom. Wyroki i ugody takich sądów mają taką samą moc jak wyroki sądów powszechnych. Sądy te zajmują się sprawami pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami opartymi na umowach sprzedaży bądź świadczenia usług. Wartość spraw nie może przekraczać 10 tyś złotych za wyjątkiem warszawskiego sądu konsumenckiego, który orzeka bez względu na wartość.

Powyższe informację dotyczą ogólnej pomocy i ochrony dla konsumenta i sporów pomiędzy przedsiębiorcami.

Poniżej przedstawiam bardziej ukierunkowane informację w zależności od tematyki problemu.

Usługi telekomunikacyjne i pocztowe

W kwestiach i sporach związanych z usługami telekomunikacyjnymi oraz pocztowymi pomoc można uzyskać poprzez kontakt z Centrum Informacji Konsumenckiej. Działa ono od poniedziałku do piątku  w godzinach 8:15 – 16:15 pod numerami: 801 900 853 lub 22 534 91 74. Gdyby chodziło o spory majątkowe wynikające z ww. usług wtedy rozpatruje je sąd polubowny przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Usługi bankowe

Problemy dotyczące usług bankowych rozwiązuje instytucja działająca przy Związku Banków Polskich – arbiter bankowy.

Usługi finansowe (TFI, OFE, domu maklerskie, itp.)

Rozwiązywaniem spraw związanych z podmiotami podlegającymi nadzorowi KNF rozstrzyga sąd polubowny przy KNF. Przy Komisji Nadzoru Finansowego działa infolinia. Można się na niej dowiedzieć między innymi czy dana instytucja jest nadzorowana przez KNF. Infolinia jest bezpłatna.

Usługi ubezpieczeniowe/emerytalne

Wszelkie spory związane z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, czy też Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych rozstrzyga sąd polubowny Rzecznika Ubezpieczonych.

W biurze Rzecznika Ubezpieczonych działają telefoniczne dyżury ekspertów.

Tematyką ubezpieczeń gospodarczych (komunikacyjne, na życie, turystyczne, domu/mieszkania itp.) zajmują się eksperci pod numerem 22 333 73 28 od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00.

Natomiast tematyką OFE, PPE oraz indywidualne konta emerytalne zajmują się eksperci pod numerem 22 333 73 26 lub 22 333 73 27 od poniedziałku do piątku od 11:00 do 15:00

Usługi energetyczne

Sprawy usług energetycznych zarówno prądu jak i gazu należy zgłaszać do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Paliw i Energii. Sprawdź tutaj

Usługi transportu lotniczego

Spory związane z tematyką lotniczą można zgłaszać do Komisji Ochrony Praw Pasażera która działa przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Mogą się również pojawić różne tematy związane z wolnością człowiek i obywatela. Takie sprawy można zgłaszać do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich oraz na Infolinię Obywatelską 800 676 676.

Na koniec tematyka praw konsumenta w Unii Europejskiej. Wszystkie kwestie z tym związane, czyli pomoc prawna, pomoc organizacyjna itp. Można załatwić w Europejskim Centrum Konsumenckim.

Zobacz także Ochrona konsumenta

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.